Search

نظام آموزشی قبرس شمالی

نظام آموزشی قبرس شمالی

 

نظام آموزشی قبرس شمالی مطابق بااستاندارد های آموزشی آمریکا و انگلستان است و کاملا مورد قبول این دو کشور است، همین استاندارد های بالا باعث پیشرفت و بالا رفتن اعتبار جهانی نظام آموزشی این کشور شده است. سیستم آموزشی قبرس شمالی به طور کامل توسط وزارت آموزش و فرهنگ (MOEC) اداره می شود.

به دلیل استاندارد های آموزشی بالا و شرایط خوب این کشور مهاجرت های تحصیلی چه دانش آموزان و چه دانشجویان از سراسر جهان بسیار افزایش داشته است. در این مقاله از شرکت مهاجرتی قبرس ایران همراه ما باشید تا بیشتر با نظام آموزشی مروارید مدیترانه آشنا شویم.

 

سیستم آموزشی در قبرس شمالی

همانطور که گفتیم سیستم آموزشی قبرس شمالی طبق استاندارد های ایالات متحده است و آموزش برای تمامی افراد از سنین 7 تا 15 سال رایگان و اجباری می باشد. با این حال کالج های خصوصی نیز در قبرس شمالی وجود دارند که در ازای دریافت شهریه دانش آموزان از 3 تا 18 سال می توانند در آن تحصیل کنند.

سیستم آموزشی در این کشور به 5 دوره تقسیم می شود:

  1. دوره پیش دبستانی(Presxhool Education): این دوره غیر اجباری است و برای کودکان 3 تا 6 سال است.
  2. دوره دبستان (Primary Education): دوره دبستان یک دوره 6 سال و اجباری است.
  3. دبیرستان دوره اول و دوم (Secondary Education): دبیرستان نیز مانند ایران به دو دوره سه ساله تقسیم می شود.
  4. آموزش آکادمیک دانشگاه (Higher Education)
  5. آموزش آزاد و غیز رسمی (Informal Education)

 

نظام آموزشی قبرس شمالی

نظام آموزشی قبرس شمالی

 

آموزش عالی در قبرس شمالی

در حال حاضر دانشگاههای دولتی و خصوصی در قبرس فعال هستند. کسانی که اهل قبرس نیستند می توانند در یک کالج در قبرس به تحصیل بپردازند که برای این کار ارائه ی گواهی اتمام دوره دبیرستان نیاز است. بیشتر این کالج ها به زبان انگلیسی هستند و مبتنی بر نظام آموزشی آمریکا و انگلیسی هستند. کالج های قبرس دیپلم دو ساله، مدرک کارشناسی 4 ساله و دوره های ارشد ارائه می دهند.

 

به دلیل توسعه ی آموزش عالی و مکانیسم های تضمین کیفیت، کشور قبرس در دوره های های آموزش عالی به یکی از کشورهای هدف برای تعداد قابل توجهی از دانشجویان بین المللی تبدیل شده است. در سال تحصیلی 2008 – 2009، 10765 دانشجوی خارجی در قبرس تحصیل می کردند که 35 درصد از کل جمعیت دانشجویی را تشکیل می دادند. 1013 نفر از این دانشجویان چینی بودند.

 

 

مدارس قبرس شمالی

مدارس در قبرس شمالی به سه دسته دولتی، غیر انتفاعی (خصوصی) و شبانه روزی تقسیم می شوند. هر سه دسته از این مدارس در این کشور از یک سیستم آموزشی قوی و مدرن برخوردار هستند. مدارس دولتی در قبرس شمالی از مقطع ابتدایی تا دوره اول دبیرستان برای شهروندان و افراد مقیم این کشور رایگان و اجباری می باشد.

مدارس خصوصی در قبرس شمالی به صورت بین المللی و با زبان انگلیسی و در عین حال ترکی به آموزش می‎پردازند. ویژگی‌ها و مشخصات هرکدام از مدارس خصوصی این کشور متفاوت می‌باشد که باعث شده شهریه‌های آن‌ها نیز متغیر باشد. در عین حال بعضی از این مدارس دارای خوابگاه‌هایی هستند که برای محصلان خارجی و مهاجر بهترین انتخاب می‌باشند.

در کل تحصیل در قبرس در هر مقطعی نیاز به مدرک زبان ندارد و فقط کافی است تسلط کافی به یکی از زبان های ترکی و انگلیسی داشته باشید.

 

 

نام مدرسه
نوع مدرسه
مقطع
Karakul Primary school
دولتی
دبستان
Bekirpashah Lisesi
دولتی
دبیرستان
Namik Kemal Lisesi
دولتی
تمام مقاطع
Kyrenia
خصوصی
تمام مقاطع
Foley
خصوصی
تمام مقاطع

 

 

 

دانشگاه های قبرس شمالی

بیشتر دانشگاه های قبرس شمالی از لحاظ کیفیت آموزش با دانشگاه های معتبر جهان رقابت می کنند. این در حالی است که هزینه تحصیل در آنها بسیار کمتر است. در کل هزینه ها در این کشور بسیار مقرون به صرفه هستند. پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر حتما مقاله هزینه مهاجرت به قبرس شمالی را مطالعه کنید.

کشور کوچک قبرس شمالی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی زیادی دارد. بسیاری از آن‌ها در سال‌های اخیر ساخته شدند. تعداد زیادی از مهاجرانی که در این کشور حضور دارند، دانشجویانی هستند که از سراسر جهان به این کشور آمده‌اند. جالب است بدانید که مدرک دانشگاهی بیشتر دانشگاه های این کشور، در سطح جهان مورد تایید است. ما در ادامه شما را با تمام دانشگاه های قبرس شمالی آشنا خواهیم کرد، اما به 4 دانشگاه اصلی این کشور اشاره می‌کنیم.

 

  1. دانشگاه خاور نزدیک Near East University: دانشگاه خاور نزدیک، یک موسسه آموزش عالی آزاد به‌شمار می‌رود که در سال 1998 تاسیس شد. در حال حاضر این دانشگاه، بورس تحصیلی 50 درصدی برای همه دانشجویان بین‌المللی خود در نظر گرفته است.
  2. دانشگاه مدیترانه شرقی Eastern Mediterranean University: مدیترانه شرقی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های این کشور، در سال 1979 در شهر فاماگوستا ساخته ‌شده است.
  3. دانشگاه آمریکایی گیرنه Girne American University: دانشگاه آمریکایی گیرنه یک مؤسسه آموزش عالی خصوصی است که در سال 1985 تاسیس شد. این دانشگاه طیف متنوعی از رشته‌ها را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهد.
  4. دانشگاه بین ‌المللی قبرس Cyprus International University: دانشگاه بین‌المللی در سال 1997 در شهر لفکوشا تاسیس شد. این دانشگاه در حقیقت قبرس یک موسسه آموزشی عالی خصوصی مدرن به شمار می‌رود.

 

شرایط مهاجرت تحصیلی در قبرس شمالی

 

شرایط مهاجرت تحصیلی در قبرس شمالی

برای تحصیل قبرس شمالی نیازی به آزمون ورودی (کنکور) ندارید و برای اخذ پذیرش تنها کافی است آخرین مدرک تحصیلی خود را به همراه ریز نمرات برای این کشور ارسال نمایید. یعنی دریافت پذیرش در این کشور بر اساس سوابق تحصیلی فرد است و تنها آزمون ورود به دانشگاه‌های قبرس شمالی، آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی است که در صورت کسب نمره قبولی می‌توانید از ترم جدید وارد دانشگاه شوید.

اما اگر در این آزمون نمره قبولی را کسب نکنید باید به عنوان پیش نیاز، چندین واحد زبان انگلیسی پاس کرده و در کلاس‌های زبان شرکت کنید. البته در این میان اگر دانشجو دارای مدارک معتبر زبان انگلیسی همچون آیلتس یا تافل باشد، نیازی به شرکت در آزمون ورودی نداشته و پس از دریافت پذیرش می‌تواند مستقیما در دانشگاه ثبت نام کرده و سر کلاس بنشیند.

مطلب پیشنهادی: راه اندازی کسب و کار در قبرس

 

 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی نظام آموزشی و شرایط تحصیل در قبرس شمالی پرداختیم. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر درباره این کشور به طور رایگان با مشاوران قبرس ایران در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مشاوره رایگان