Search

رازهای انتخاب سند ملکی: آشنایی با انواع سند ملکی در قبرس شمالی

انواع سند ملکی در قبرس

اطلاعاتی جامع درباره انواع سند ملکی و راهنمای خرید املاک در قبرس شمالی

یکی از سریع ترین اقتصاد های اروپا و دنیا متعلق به قبرس شمالی است، به طوری که بسیار فراتر از انتظارات بین المللی پا گذاشته است. هیچیک از تحلیل گران و کشور های دنیا انتظار بیرون آمدن قبرس شمالی از بحران اقتصادی ویرانگر در سال 2013 را نداشته اند،، اما حالا تبدیل به یکی از اقتصاد های رو به جلو و برتر اروپا معرفی شده است.

بازار ملکی قبرس شمالی تبدیل به یک بازار بسیار پر رونق و پر سود شده است، اما باید در نظر داشته باشید که اصلا نباید بدون شناخت وارد آن شوید. در قبرس شمالی املاک سند های مختلفی دارند و هر یک معنی خود را دارد. در این مقاله قصد دارید در رابطه با انواع سند های ملکی در کشور قبرس شمالی صحبت کنیم، تا انتها همراه ما باشید.

 

شناخت بازار ملک قبرس شمالی

موضوع از این قرار است که در سال های گذشته با تدابیر دولت افرادی اقدام به سرمایه گذاری در قبرس و خرید ملک در این کشور کردند، در حالی که فقط ترکیه این کشور را به رسمیت میشناخت، اما یک دفعه ورق برگشت به طوری که ارزش ملک در این کشور بسیار بالا رفت و سیل سرمایه گذارانی از سراسر دنیا وارد بازار ملکی قبرس شمالی شدند، به طوری که در ماه گذشته مجله Forbos  اعلام کرد قبرس شمالی بهترین منطقه برای سرمایه گذاری املاک است، حتی بهتر از آمریکا! .

 

انواع سند ملکی در قبرس

 

آشنایی با انواع سند ملکی در قبرس شمالی

جزیره قبرس در ابتدا یک کشور یکپارچه بود و در سال 1960 میلادی جمهوری قبرس تشکیل شد. در ابتدا به نظر می رسید ترک های جزیره در صلح زندگی می کنند. اما مدت زیادی طول نکشید که دولت تبعیض‌هایی نسبت به ترک‌ها قائل شد. برای مثال ترک‌ها از شغل‌های دولتی اخراج شدند و یا حقوق برابری دریافت نمی‌کردند. به همین دلیل کشور ترکیه در حمایت از ترک های قبرسی اقدام کرد. با پایان کشمکش ها و با موفقیت کشور ترکیه، این جزیره به بخش جنوبی یا یونانی و بخش شمالی یا ترکی تقسیم شد. ازاین‌رو افراد ترک از به بخش شمالی جزیره و بالعکس  نقل‌ مکان کردند.

 

پس ‌از این نقل‌مکان‌ها، با توافق دو دولت، همه املاک مسکونی، تجاری، کشاورزی و غیره در بخش شمالی و جنوبی، معاوضه شد. از طرفی دولت قبرس شمالی زمین‌هایی را به خانواده‌های شهید و سربازان اهدا کرد. اما در این میان، برخی از املاک از همان ابتدا متعلق به ترک‌هایی بود که سال‌ها پیش در بخش شمالی سکونت داشتند. در نهایت باید بگوییم که دولت قبرس شمالی برای مشخص کردن تاریخچه هر ملک، سند بخصوصی را به آن اختصاص داد. البته ناگفته نماند که نوع سند در هیچ سندی قید نمی‌شود و تنها از طریق برگه ریسرچ که توسط صاحب ملک از طرف اداره ثبت ‌اسناد صادر می‌شود، قابل ‌تشخیص است.

 

آشنایی با انواع سند ملکی در قبرس شمالی

 

سند ملکی ترکی (Turkish Title)

این نوع سند همانطور که از نامش مشخص است، متعلق به ترک های جزیره قبرس می باشد. این یعنی ملکمورد نظر در بخش شمالی جزیره، یا همان قبرس شمالی الان، قرار گرفته است و از اول و قبل از جدا سازی جزیره متعلق به یک فرد ترکی بوده و با هیچ ملکی معاوضه نشده است. این نوع سند به‌عنوان باارزش‌ترین سند در قبرس شمالی شناخته شده و امنیت خرید بالایی دارند. البته باید بدانید که تعداد این نوع املاک بسیار محدود است.

 

 

نکته مهم در رابطه با سند های املاک ترکیش این است که باید بلاواسطه با صاحب ترکی آن صحبت کنید که همین امر امتیازی با ارزش محسوب می‌شود.

 

 

سند ملکی تخصیص (Tahsis)

در همه جای دنیا هر جنگی تلفات و از کار افتادگی هایی برای سربازان دارد. به همین علت نیز کشور ها برای حمایت از سرباز ها و خانواده سربازان امتیازاتی را در نظر می گیرد.

دولت قبرس شمالی نیز پس از جنگ 1974 حمایت هایی از سربازها و خانواده هایشان انجام داد. به طور مثال دولت املاکی را وقف سربازان، خانواده‌ی آن‌ها، افرادی که از جمهوری ترکیه برای اسکان آمده‌اند و افرادی که از جنوب به شمال آمده‌اند و ملکی ندارند؛ کرده است. این اسناد به عنوان اسناد ملکی تخصیص شناخته می‌شوند.

 

 

 

سند ملکی معاوضه ای (Exchange)

همانطور که پیش تر گفتیم، جزیره قبرس طی یک کشمکش و با حمایت کشور ترکیه از ترک های قبرسی، به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد. بسیاری از ترک‌های جزیره پس‌ از این موضوع به بخش شمالی جزیره نقل ‌مکان کردند و یونانیان نیز به قسمت جنوبی آن رفتند. پس از آن، ساکنین جنوب و شمال جزیره شروع به معاوضه ملک‌های تجاری، مسکونی و کشاورزی‌شان با یکدیگر کردند. همه مراحل کار نیز به‌طور قانونی و طبق نظر دولت‌های وقت دو کشور صورت گرفت. به سند این املاک، سندهای معاوضه‌ای می‌گویند.

 

 

سند ملکی معاوضه ای

سند ملکی معاوضه ای

 

سند ملکی معلق (TMD)

در حال حاضر خرید ملک در قبرس هیچگونه ریسکی ندارد و بسیار پر سود می باشد اما اگر دنبال ریسک بی دلیل هستید، حتما به سراغ املاکی که سند آنها معلق یا TMD است بروید. دقیقا از نام این نوع سند مشخص است که وضعیت مشخصی ندارد و معلق می باشد، این نوع املاک که سند معلق دارند. توسط هیچ کدام از کشورهای قبرس شمالی و جنوبی به رسمیت شناخته نشده‌اند. از همین رو خرید آن ممکن است در آینده دردسر ساز باشد، چرا که اگر در آینده با تحولات سیاسی قبرس، یکپارچگی این دو کشور با موفقیت انجام شود، احتمالا قرارداد مالکیت املاک معلق، از بین رفته و فسخ می‌شود.

 

 

سند خارجی

پیش از جنگی که در سال 1974 رخ دارد شهروندان اروپایی مخصوصا انگلیسی ها در جزیره قبرس املاک و زمین هایی خریداری کردند که امروزه با نام سند خارجی شناخته می شود. این نوع املاک که سند خارجی دارند نیز مانند اسناد ترکیش محدود هستند و تنها حدود 3 درصد از اراضی جزیره قبرس شمالی دارای سند ملکی خارجی هستند. به همین دلیل این اسناد قیمت بالایی دارند.

 

 

 

سخن پایانی

در این مقاله از قبرس ایران به بررسی انواع سند های ملکی در کشور قبرس شمالی پرداهتیم و انواع آن را به طور کامل شرح دادیم. پیشنهاد می کنیم اگر به دنبال خرید ملک در قبرس شمالی هستید حتما با شرکت های معتبر و ثبت شده همکاری داشته باشید تا در دام افراد سودجو نیافتید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مشاوره رایگان